CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 00:13

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vervanging woonbatterijen - welk type
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017 18:47 
Offline
Starter
Starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2013 10:12
Berichten: 6
Woonplaats: Begijnendijk
Hallo,

Even voorstellen. Mijn vrouw en ik zijn al een 5-tal jaar gelukkige bezitters van een Mc Louis Lagan 253g uit 2005 die we van vrienden hebben overgekocht.
Er staan nu ongeveer 120.000 km op de teller. Gemiddeld dus een 10.000km per jaar. We willen er nog heel lang mee op reis gaan.
We staan veel vrij aan de waterkant in de weekends en nemen bijna nooit stroom tenzij op een lange vakantie in de zomer op een camping met de ganse familie.
Ik ben technisch geschoold en heb al vele klusjes gedaan aan de mobi, alleen met de elektriciteit ben ik niet zo vertrouwd.

situering:
Er zitten 2 HH batterijen onder de zetels van 100 Ah die de vorige eigenaar parallel heeft geplaatst.
Een Banner Powerbull 100 Ah (P100 44) onder bijrijderszetel waarop we ook een Vechline 120W black crystal zonnepaneel hebben aangesloten via een Phocos CM10 laadregelaar en een zekering ertussen van 15A.
Onder de bestuurderszetel een Banner Energybull 100 Ah (957 51) waarop een HQ omvormer 12v-230v modified sine wave 1000w is aangesloten.
Onze mobi staat onder een houten bijgebouw aan de stroom als we thuis zijn.


De batterijen zijn van 2008 en 2012 en zijn stilletjes aan aan vervanging toe. Als ik de stroom uittrek merk ik via het boordpaneel (Nordelettronica NE 160) dat stroom na 1 dag op 2/3 staat.
Ik weet dat batterijen best van hetzelfde type zijn en ouderdom, maar ze stonden er al in en werkten jaren goed.

De lader in de camper (Nordellettronica NE 143) vermeldt output max 14,4 V - 15 A. In de handleiding staat dat hij laadt tegen een maximum tot de batterij 14,4V bereikt en nadien met een constante van 13,8V.

Alle lampjes heb ik vervangen door LED in de mobi en we zijn geen grote stroomverbruikers. Alleen wat licht, wat verwarming en soms een DVD'tje in de laptop in het naseizoen

ik zou graag de batterijen vervangen zodat we nog vele jaren zonder zorgen zijn. Ik wil ze wel graag onder stoel houden.


Enkele vraagjes:

1. Kan mijn lader nieuwe types aan zoals AGM of Gel? Is een nieuwe lader een idee?
2. Welke batterijen zijn aangeraden? Optima yellow of zo?
3. Best 1 batterij of toch 2 nemen?
4. is het slim om de mobi altijd aan de stroom te hangen thuis?
5. Ik heb thuis nog een CTEK MXS 5.0 lader. Is het interessant om in de winter de batterijen te ontkoppelen en via deze lader eens te laden?

Alvast bedankt voor nuttige informatie.
Ik heb al wat zitten lezen maar na een tijdje zie je door het bos de bomen niet meer.

Guy


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 129 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling