CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 13:45

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leisure battery vroegtijdig onbruikbaar
BerichtGeplaatst: 28 dec 2017 01:31 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 27 dec 2017 23:10
Berichten: 2
Hoi,

Mijn electrisch systeem bestaat uit een 260W zonnepannel, victron 100/30 charge controller, een 120 ah leisure loodaccu (Type: EXV115C Enduroline Calcium Leisure Battery 120Ah), een victron BP200 battery protector, en een 2000W invertor (overkill maar 'op de groei' gekocht ;p).

Die dingen zijn gekocht in juni dit jaar, en die battery lijkt dus nu (eigelijk sinds oktober al) reeds om zeep .
Het is zo erg dat mijn inverter zelfs niet meer gestart geraakt, de opstartstroom (heb hem nog niet gemeten, ik moet eens een current shunt of zo aankopen) trekt de spanning van de battery zo laag (gemeten op de battery, gaat < 10V ) dat de battery protector (victron BP200, ingesteld op default waarde van 10.5v onderspanning) de zaak afzet.
En inverse, bij het opladen met aan paar ampere's stijgt de spanning over de battery ook direct met 1 a 2V.

Dus het lijkt erop dat de interne weerstand al vrij hoog is.

Mijn vermoeden (kan compleet miszijn, ik sta open voor andere theorien) is dat ik de batterij ondanks die battery protector toch te veel te sterk ontladen heb door die inverter te laten aanstaan in augustus/september (zonder verbuikers maar gewoon sluipverbruik). Ik had gedacht dat dit niet direct een probleem was doordat die overdag toch zijn stroom uit de panelen zou trekken ipv uit de battery, maar als ik het goed begrijp stopt die victron in feite met stroom leveren (gaat in float) als zijn laadcyclus klaar is voor "die dag" (wat bij een zonnige augustus/september dag al om 11h smorgens is) en je bent dus de rest van de dag gezellig bezig met uw batterij leeg te trekken.
Ik ben dus niet zo geweldig enthousiast meer over die victron charge controller, tenzij ik dingen verkeerd begrijp.
Een setup waarbij je de mogelijkheid hebt om nog stroom te trekken uit uw panelen voor uw loads ook al is uw battery vol lijkt me een pak idealer maar dergelijke controller heb ik nog niet gevonden (tenzij de 'lagere' victron's die een load output hebben dat doen ?) ?
(Of anders een veel grotere batterij zodat hij langer bezig is met laden en uw loads ook langer rechtrstreeks die laadstroom kunnen gebruiken)

En is die battery klaar voor de schroot of is daar terug leven in te krijgen ? (equilization is precies niet zo een goed idee voor een afgesloten batterij :) )


Bram


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martizio, PaulenDenise, veron


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling