In aug. ll een Truma combi 6 cp plus geplaatst. Nu in Oostenrijk merk ik een duidelijk verschil tussen deze en de voorganger. Temperatuur -10 á -12
- er zijn maar twee snelheden, moest nog een stand tussen zijn, enkel bij het verhogen van de termostaat verhoogt de snelheid van de vent. Op de laagste snelheid hoor je de kachel bijna niet draaien maar de omgevings temperatuur rond de kachel is zeer hoog, zodat alles rondom zeer warm wordt. Er is meer ruimte dan voorgeschreven rond de kachel. Zelfs meerdere verluchting roosters. Op de hoogste snelheid stelt zich dat probleem niet maar is het permanente geluid toch wel storend. De kachel heeft meer moeite om de binnen temperatuur van 20° te halen. Bij de vorige ging dat vlugger maar was de tijd tussen uit en weer aan te lang. Temperatuurs verschil was dan te groot en voelde koud binnen. Dus iedere keer aan de termostaat draaien. Nu draait de Truma bijna continue.
- eigenlijk spijt dat ik de oude vervangen heb. 13 jaar en vele draaiuren, regelmatig herstellingen en problemen, ik dacht tis tijd. Hoop niet dat mijn vrouw zo rekend...
- ik had al gedacht om een vent 12 v met een clikson te plaatsen om de hoge temperaturen , bij de lage vent stand, sneller af te voeren. Ga eens meten hoe hoog deze zijn.
- ik doe een 5 á 6 dagen met een fles gas (34€)en dat valt mee, maar was bij de oude ook zo. Vele van de MH naast mij gebruiken alle 3 á 4 dagen een fles, en zijn kleiner, en dat heeft alles met isolatie te maken.
- nieuw is niet altijd beter.
- bij de oude konden wij biede douche op de laagste stand, 40°, nu niet meer.
- ik dacht dat ze bij Truma de nieuwe toestellen zouden verbeteren met al de ervaringen die ze zouden moeten hebben. Heb mijn bevindingen ook aan hen bezorgt.
- na deze winter weet ik meer.
_________________ Groeten,
Jos
Polarsteps/JosMuyzers Mijn blog: http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland. 12 Motorhomes gehad in meer dan 30 jaar.
|