CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 12:05

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kabeldikte berekenen.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2018 16:58 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 28 okt 2018 15:22
Berichten: 18
door het bos zie ik de bomen even niet meer en op internet vind je veel tegenstrijdige berichten. kan er iemand bevestigen of ik juist zit met mijn idee:

ik gebruik volgende formule: 2 x draadlengte x ampere x 0.0175) / max verlies

wat is een veilige marge voor het verlies? op de ene site lees je 10%, de andere zegt dat 5% verlies voor verlichting ok is, maar de leverancier van de kabel zegt 3a4% te nemen. hoe minder verlies, hoe dikker de kabel uiteraard. wat is een algemeen aanvaard verliespercentage? ik ga nu voor de zekerheid uit van 3%

ik wou eerst de zekeringskast bij de batterij plaatsen, maar wegens praktische redenen ga ik deze achteraan plaatsen aan het keukenblokje.
ik zeker de kabel naar de zekeringkast bij de batterij af met een vliegende zekering van 50A (stroomverbruik zal 45A zijn met alle verbruikers op). voor 3 meter kabel kom ik op 16mm2. dit lijkt me ok?

Als ik de lengte van de kabel wil meten naar de verbruikers voor mijn formule, meet ik dan vanaf de batterij of vanaf de zekeringkast? het scheelt 3 meter in kabel,

per kring heb ik een 6-tal verbruikers (led) met een totaal van 20 watt. om de hoeveelheid kabel te besparen die achter de wanden loopt ga ik deze uitsplitsen naar de led verlichting in het dak. ik wil vertrekken met 1 kabel die ik uitsplits naar 3x2 ledlampjes in het dak. totaal wattage is , met reserve, 20 watt.
neem ik voor de lengte van de kabel in mijn formule de langste kabel (5 meter vanaf de zekeringkast) met alle verbruikers opgeteld (20 watt) zodat ik op een draaddikte uitkom van 1mm2 of tel ik alle kabellengtes op (12 meter vanaf de zekeringkast), maar dan kom ik uit op kabel van 2mm2. als ik de lengte naar de batterij hierbij meetel kom ik uit op 4mm2 wat naar mijn gevoel wat dik is om 6 led lampjes te doen branden?

wie helpt me weer in de juiste richting?

Danny


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 11 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dixie, freedom2, Luc-Christiane


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling