CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 17:42

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Accu, overlading en mogelijke gevolgen.
BerichtGeplaatst: 06 jan 2019 11:30 
Offline
+2000 Postings
+2000 Postings

Geregistreerd: 02 jul 2011 11:26
Berichten: 2334
Woonplaats: Noorderkempen
In andere draadje is er al vaak het woord “overlading” gevallen.
Hier zou ik even willen ingaan op de mogelijke gevolgen van overlading.

Even een samenvatting van het ontstaan van een overlading.
Men spreekt van een overlading wanneer men toch een hogere laadspanning aansluit aan een accu, nadat die zijn maximale spanning bereikt heeft.
Er is spanningsverschil, er is een verbinding, dus volgens de wet van ohm vloeit er stroom.
Die gaat de accu, dus die zorgt voor een "overlading".
De maximale cel spanning is iets meer dan 2,1V
Voor een 6 cellen accu is dat dan 12,65V. (20°C, sommige accu's iets hoger, ander verhaal)

Dat maakt dat verder laden wanneer de accu vol is, elke laadspanning hoger dan die 12,65V in feite een "overlading" betekend.
In principe dus ook de druppelspanning => 13,X V.

Die hogere spanning zorgt ervoor dat de accu, continue een stroom opneemt, de grote is afhankelijk van het verschil accuspanning en laadspanning.
Stroom maal spanning is vermogen en in de loop der tijd dus energie.
Energie die de accu in gaat, dus die moet er wat mee doen.

De toevoer van energie zorgt voor een warmteontwikkeling en voor een chemische reactie in het zuur.
Dat laatste noemt men het "gassen" van de accu.

Wat zijn de gevolgen;
Een koude accu heeft een langere te verwachte levensduur dan een warme.
Om een idee te geven; (bron altijdstroom )
Afbeelding
Wanneer de accu nog eens 10°C warmer wordt, gaat de levensduur nogmaals halveren.

Een overlading doet de temperatuur in de accu toenemen, dus dat kost levensduur.
Continue aan de druppellader, doet dat ook, maar minder.
(laden met een grote stroom doet dat ook, dus dat kost ook meer verkorting levensduur dan laden met een kleine stroom.)

Gevolgen van het "gassen".
Op het einde van de laadcyclus, “gast” de accu ook al, minimaal wanneer men onder de gasspanning (+-14,4V) blijft, meer indien men laad met een hogere spanning.
Bij de gesloten accu’s (Gel/AGM) is dat wel beperkter dan bij de open.
Vandaar dat men bij bv. AGM een iets hogere laadspanning kan tolereren.

Maar wanneer de accu vol is gaat de accu meer gassen. En overdadiger naar mate de spanning hoger is dan 14,4V.
De gasontwikkeling bij een overlading met een spanning 14,4V zal veel lager zijn dan een overlading met 14,7V.

Bij de open types, gaat het gas ontsnappen en verdwijnt dus uit de accu.
Dat maakt dat het niveau van de elektrolyt daalt en er kans bestaat dat de platen droog komen te staan. Dat kan tot onherstelbare schade leiden.
Maar tijdig bijvullen kan dat natuurlijk vermijden.
Omdat bij het “gewone” laden ook al water verdwijnt, moet men altijd wel iets bijvullen.
Gaat men overladen dan veel meer. Doet men dat tijdig dan is er niet al teveel aan de hand.

Bij de gesloten types is het anders.
Daar kan het gas natuurlijk niet zo maar uit de accu.
Daarom zal bij overlading de druk in de accu toenemen.
Gaat de overlading verder dan zou de accu bol te komen staan en nog verder gaan ontploffen.
Om dat te vermijden plaats men een veiligheidsventiel.
De bedoeling is dat die open gaat, voordat de accu bol komt te staan of kan ontploffen.
Is dat het geval, dan verlies de accu wel water.
Men kan dat niet bijvullen, dan zal onomkeerbare schade aan de accu zijn.

Stopt de overlading, of is de overlading beperkt (druppelladen) dan zal na de overlading het gas terug overgaan in vloeistof en wanneer dan de fabrikant voorzien heeft dat die vloeistof terug netjes alle cellen vult, dan is er in feite niet veel aan de hand.

Samenvattend zou men kunnen stellen dat een overlading niet dadelijk levensbedreigend is voor een accu.
Druppelladen is ook een vorm van overlading, de temperatuur loopt iets op, te verwachten levensduur iets korter, open accu wat bijvullen, niet veel aan de hand.

Overlading met bv 14,4V of hoger zal de temperatuur hoger doen oplopen, en bijgevolg moet men de te verwachten levensduur lager inschatten.
Bij de open accu, kan men zelfs een ernstige overlading toelaten, als men maar tijdig water bijvult.
Bij de gesloten, kunnen lichte overladingen getolereerd worden, maar moet men ten alle tijden zware overladingen en werking veiligheidsventiel vermijden.
Reden; men kan geen water bijvullen.

Omdat bv een AGM, minder gaat gassen bij de normale laadcyclus en er dan geen gas kan ontsnappen kan een hoger spanning dan 14,4V maar het gevaar zit er in dat met bv 14,7V veel meer schade kan aanrichten indien men niet tijdig stopt wanneer de accu vol is.
Qua temperatuur is het natuurlijk ook zo dat laden met 14,7V de accu warmer maakt dan met 14,4V (of lager), dus daar speelt ook de levensduur.

Er zit dus een grote verantwoordelijk in het laadsysteem wanneer men wenst te laden met 14,7V.
En bij campergebruik kan dat wel eens misgaan.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 12 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: d'ijzeren tent, ivan&marleen, Luc-Christiane, undercover, VW-LT-er


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling