CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 14:14

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn eerste ervaring met lithium batterij
BerichtGeplaatst: 09 jun 2019 07:49 
Offline
+4000 Postings
+4000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2005 20:41
Berichten: 4968
Woonplaats: Oostduinkerke
Beste,

Daar er in Oostenrijk en nog enkele landen een nultolerantie op overgewicht van kracht is en ik van plan was naar Griekenland te trekken moest ik een afslankingsprocedure beginnen. De eerste stap was de loodzware huishoudaccu van 64 kg vervangen door een lichter model en mijn keuze is gevallen op de Victron Lifepo4 150Ah Smart daar deze door zijn hoge energiedichtheid slechts 20 kg weegt. Dat een batterij één op één vervangen niet zo maar straffeloos kan had ik al snel begrepen en liet me daarom begeleiden door een gespecialiseerd bedrijf uit het Leuvense die me met raad en daad bij stond. De installatie nam ik wel zelf voor mijn rekening. Mijn bestaande batterijlader moest ook vervangen worden daar deze niet geschikt was om Lithium te laden, alsook de zonnepaneel regelaar werd vervangen door een MPPT regelaar van Victron.
De 150 Ah batterij beschikt niet over een interne BMS en daarom werd een externe BMS geplaatst die een terug koppeling maakt met de MPPT regelaar en de nieuw geplaatste scheidingsrelais Cyrix-Li-Ct want je kan een lithium niet ongestraft blijven door laden en daar zorgt de terugkoppeling van de BMS dan voor. Ook de aparte batterijlader voor startbatterij voor in de stalling gaat er uit daar een Cyrix bi-directioneel werkt, mooi meegenomen.
Een Victron batterijmonitor had ik al. Daar een lithium veel grotere stromen weg trekt van de alternator moest er ook een dikkere kabel getrokken worden tussen alternator/startbatterij en de lithium batterij en deze staan vrij ver uit elkaar bij mij, dus werd er beslist om een 10 mm² bij te trekken onder de wagen i.p.v. door de woonruimte waar de bestaande kabel ligt en ook nog mee in gebruik is gebleven. Alles samen een dikke 8 uur werk om alles netjes aan te sluiten met draadbusjes, klem-ogen, krimpkousen, beschermingsommantelingen enz. Op de smartphone wordt de Victron app geïnstalleerd en zo kan ik bepaalde zaken instellen en aflezen, je verkrijgt inderdaad enorm veel info over je installatie.
Een Lithium wordt om veiligheidsreden half geladen geleverd en van bij de opstart van de wagen zie ik op de batterijmonitor onmiddellijk een veel hogere stroom binnen komen dan ooit eerder gezien, op vrijloopt komt er bijna 50 A binnen. Ik beschik wel over de versterkte alternator van 180 A. De batterijmonitor wordt ook bijgesteld want het vermogen van de batterij is anders, de Peukert moet anders ingesteld worden en de batterijspanning van een lithium is merkelijk hoger dan bij een loodzuur batterij.
Mijn eerste korte trip is naar het zelfbouwtreffen waar ik nog eens de nodige steun krijg van mijn leverancier die er een uurtje voor mij uit trekt om de installatie te finetunen en mij nog een schat aan informatie mee geeft, ik ben er blij mee, gelukkig heb ik een voldoende technische achtergrond om dit alles te verwerken.
Bij het vertrek naar Griekenland rijden we volgepakt langs de weegschaal die met ons beiden aan boord, volle dieseltank en halve watertank kop 3500 kg af klokt, geslaagd dus.
Tijdens de ganse reis zakt het batterijvermogen nooit onder de 70% dit mede omdat we bijna nooit langer dan 2 dagen stil staan, er veel zon is en ondanks dat we toch regelmatig de schaduw opzoeken gezien het zonnige weer in Griekenland. Ook bij het verblijf op de boot komt de batterij niet onder de 70%. De compressor frigo draait lustig voort en ik heb de indruk dat deze beter presteert dan eerder, waarschijnlijk door zijn hogere voedingsspanning? Vroeger werd al eens zuiniger omgesprongen met de stroom, nu wordt naar hartenlust de omvormer gebruikt om allerhande toestellen te laden. We zijn veel onafhankelijker geworden van stroom t.o.v. vroeger. We gaan wel regelmatig op een camping staan maar geen enkele keer wordt de elektriciteitskabel uitgerold. We houden dit zo 38 overnachtingen aan. Onderweg moet ik wel het instructieboekje van de batterijmonitor ter hand nemen om deze nog eens bij te stellen daar ik de indruk krijg dat de 100% reset van de batterijmonitor te snel bereikt wordt en jawel de staartstroom en de eindspanning moet nog even bijgesteld worden.
Gedurende de reis presteert mijn zonnepaneeltje van 85 WP veel beter dan vroeger dank zij de nieuwe MPPT regelaar, op een bepaalde dag lees ik op de smartphone zelfs een piek af van 83 W. Bij thuiskomst kijk ik de geschiedenis na van mijn ganse verloop van zonnepaneel opbrengst en ik lees sinds de ingebruikstelling 10 Kwh af, bijna niet te geloven, dat is 5 maal mijn volle batterijcapaciteit die binnen is gekomen via mijn zonnepaneel, we hadden wel heel veel zon gehad op reis en het was nog niet overdreven warm.
Bij thuiskomst gaat de wagen niet aan de stroom want bij een lithium is het beter deze niet volledig geladen in bewaring te houden, hij zal pas aan de stoom gaan een dag voor onze volgende reis.
Besluit: Ik ben er zeer gelukkig mee, het was een dure investering, over de prijs gaan we het niet hebben, het is betaald. :) Mijn gewicht is op peil en ik ben meer stroom onafhankelijker geworden.

Joske

_________________
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 2009 met VakCar (NL) inbouw ingeschreven als Kampeerwagen sinds 2012.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 4 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling