CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 14:33

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: DC DC buck converter
BerichtGeplaatst: 29 jul 2019 18:24 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2016 19:43
Berichten: 147
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Naar aanleiding van een vorige topic (die niet de mijne is) heb ik besloten om mij hier eens wat meer over te verdiepen. Ik hoop dat ik met dit draadje ook anderen van nuttige info kan voorzien.

Betreft een fabriekscampervan Font Vendome Fortyvan met Ford Transit 2.2 TDCI motor 2015. Aanleiding van dit draadje is het opsporen en eventueel het plaatsen van een buck converter of DC DC omvormer voor motoren met een "slimme" alternator. Dit zijn motoren Euro5 of Euro6. Vroeger kon dit makkelijker gerealiseerd worden door een Cytrix of een relais te plaatsen en zodoende kan de alternator beide accu's voorzien van een oplading.

Laten we bij het begin beginnen. Ik heb een vermoeden dat mijn HH accu niet bijgeladen wordt tijdens het rijden. Waarom vermoed ik dit? Bij het plaatsen van een batterij monitor merkte ik op dat tijdens het rijden, enkel de start accu wordt geladen. De HH accu gaf met momenten een minus teken aan (teken van ontlading ipv lading). Er is al gezegd geweest dat dit kan veroorzaakt worden door de frigo die tijdens het rijden op 12V (automatisch) springt. Maw ipv dat de HH accu bijgeladen wordt, wordt die nog eens extra ontladen tijdens het rijden!

Ik zou mij graag willen verzekeren of onze buscamper nu daadwerkelijk de HH accu oplaadt of niet. Laten we bij het begin beginnen en ik vermoed dat er best eens naar de alternator gekeken wordt. Om voort te gaan op enkel en alleen de batterij monitor zou ik de frigo moeten afzetten tijdens het rijden. Volgende opmerking die ik maak is indien de HH accu, laten we zeggen, nog 12,7V aangeeft, laadt de alternator dan ook nog de HH accu bij of doet ie dan niets omdat de accu nog "vol" is? Kan dit ook een reden zijn waarom er niet bijgeladen wordt tijdens het rijden?

Ik ga in elk geval proberen te achterhalen welke alternator er nu juist in zit en dan kunnen we verder. Stap voor stap.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling