Ik ben de EF delta batterij aan het testen als support voor de woon en starterbatterij. De 12Volt uitgang is verbonden met beide en accu van het woongedeelte is afgekoppeld via de schakelaar op de EBL.
Ik heb eerst eens geprobeerd met enkel de woonbatterij en nu met de starterbatterij erbij.
Het systeem start op 100 % met een afname van ongeveer 20 à 25 watt. Dat is normaal, want de lage spanning van de 2 gewone batterijen zorgt ervoor dat er een spanningsverschil is en dus een stroom vloeit. Na ongeveer 10 uur terug gekeken: Delta op 88 % en 14 watt afname. Ook dat is normaal, want de 2 gewone batterijen raken op peil en dus vloeit er een lagere stroom. Nu, na ongeveer nog eens 17 uur staat de delta op 70 % met een afname van 10 watt. Terug wat minder dus.
Mijn vraag is nu: is het normaal dat er nog zoveel afname is, te weten dat alle sluimerverbruik op het woongedeelte afgesloten is via de EBL? Het verbruik kan dus enkel op het systeem van de sprinter liggen. Heeft bvb de boordcomputer effectief 10 watt nodig continu?
Verliezen batterijen in rust deze hoeveelheid energie? ( want toen ik de test deed enkel op het woongedeelte met EBL schkelaar af, had ik een gelijkaardig verloop. Na 8 dagen was de Delta leeggetrokken )
Ik zeg er bij dat de delta op geen enkele manier bijgeladen wordt, bvb via een zonnecel.
|