CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 09:17

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanpassing elektra in Possl buscamper van 2017
BerichtGeplaatst: 21 nov 2019 18:53 
Offline
+2000 Postings
+2000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2005 23:14
Berichten: 2058
Woonplaats: Vlimmeren
Vandaag heb ik voor een kennis een omvormer geplaatst in een Pössl - buscamper, een Victron 350 watt.
Op zich een gemakkelijk karweitje, ware het niet dat die fabriekscampers hun accu meestal op de meest onpraktische plaats steken :
onder de draaibare (passagiers)stoel. Om eraan te kunnen moet je de stoel en het draaiplateau demonteren. Ook niet zo moeilijk, maar toch wel wat werk.
(Ik maakte daarbij ook nog de bedenking dat - in het geval van zelfbouw- je een attest moet hebben van een erkende plaatser van zo'n draaiplateau, of dat je de plaatsing ervan betalend moet laten controleren door een keuringsorganisme als Vinçotte, wat enkele honderden euro's kost.)

Ik heb drie vragen:
Nu staat er onder de passagiersstoel een Varta accu van 95 Ah (20 uur). Onder de bestuurdersstoel zit de EBL van Schaudt.
Een accu (of twee accu's) die tenminste 150 Ah kan (kunnen) leveren, zal je in zo'n buscamper niet kwijt kunnen?

Omdat 95 Ah heel krap is, tenminste voor de energiebehoefte van de persoon in kwestie, wil hij het stroomverbruik beter kunnen monitoren met een accu monitor. Bij mijn verschillende zelfbouw-busjes heb ik die al wel 4 of 5 keer geplaatst. Maar met de elektrische uitrusting van deze fabriekscamper ben ik (nog) niet vertrouwd. Op de minpool van de accu zit één 10 carré kabel die naar de Schaudt gaat en één kabel die de solar regelaar met de accu verbindt (later bijgeplaatst door iemand). Als ik die draden op de shunt aansluit en van de shunt terug naar die minpool, is het dan oké?

Aan de passagiersstoel zit een 2,5 carré zwarte draad, als massa geschroeft aan de console van de stoel. Waarvoor kan die dienen? (Er zit ook bedrading op voor de gordelspanner en de airbag, dat herken ik van mij eigen bus.)


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcDe, Petrick, treve


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling