CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 13:24

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beste aftakwijze op 0,75mm² draad (max 3 amp)
BerichtGeplaatst: 31 mei 2020 11:48 
Offline
+500 Postings
+500 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 dec 2019 08:41
Berichten: 738
Woonplaats: Waar Happy staat
Goeie middag,

In de nieuwe Laika ben ik van plan om voor het voeden met 12 Volt van alarm- en detectie-elektronica een 4-polige, afgeschermde 0,75mm² kabel rond te laten lopen (waarschijnlijk) doorheen de kastjes en opbergvakken bovenaan de camper en dan ook naar beneden tot in de garage, zodat ik op deze kabel overal 12 Volt kan aftakken om verspreid doorheen de camper de alarm- en detectie-elektronica te voeden.

De 12 Volt zou ik afzekeren met een klassieke zekering T3A.

De alarm- en detectie-elektronica werkt op spanningen lager dan 12 Volt ( = indien wat spanningsverlies, geen probleem) en heel weinig Amp.

Van de 4-polige, afgeschermde 0,75mm² kabel zouden twee draden dienen voor de 12 Volt voeding en de twee andere als quasi stroomloze, max. 12 Volt detectiedraden.

Als 4-polige, afgeschermde 0,75mm² kabel zou ik soepele kabel type "Rubberkabel H05RN-F" (fijndradig Cu-draad, geen vaste kern) gebruiken.
https://www.conrad.nl/p/lapp-16002583-aansluitkabel-h05rn-f-4-g-075-mm-zwart-per-meter-604122

Waar ik benieuwd naar ben is welk aftakmateriaal voor het aansluiten van de alarm- en detectie-elektronica "onderweg" op deze 4-polige, afgeschermde 0,75mm² kabel jullie aanraden ?

Ik ben voor niet "in camper gebruik" van gewoonte om voor soepele fijndradig Cu-draad voor de dikte geschikte, transparante wago-klemmen te gebruiken en de uiteinden van de soepele fijndradig Cu-draad van soldeer te voorzien om deze in de wago te steken. Solide en goed contact maar niet mooi qua uitzicht.
Gewoon solderen en krimpkous gebruik ik natuurlijk ook al eens maar is minder handig (in kastjes,...) en ook niet echt mooi.

Zijn er voor "in camper gebruik" mooiere aftak-oplossingen die geen behuizing vereisen en een blijvend goed contact geven (zonder kans op koperdraadjes door te knijpen,...) ?

Thnx en groetjes,

OnTheMove


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 19 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Didier & Saskia, Harley, rolu, vepir


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling