Ben autodidact mekanieker, kan motoren en versnellingsbakken en dergelijke reviseren, ook onderhoud en vervanging van distributieriemen doe ík allemaal zelf, ik heb dan ook al de mekaniek van mijn Lotus van 1974 hersteld en vernieuwd waar nodig, maar met elektrische onderdelen heb ik soms problemen, alhoewel ik de kabelboom van mijn Lotus draadje per draadje heb vernieuwd in de juiste kleuren en volgens het schema, want daar was veel aan verprutst.
Uiteraard doe ik van de camper ( van 2011) zo goed als alles, maar nu is er toch iets waar ik toch enkele vragen over heb, de huishoudaccu van de camper laad niet meer op via de 12 volt alternator van de motor, wel nog langs de laadpaal met 220 volt.
Heb al eens op het net gezocht en heb gevonden dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat ik de motor van de camper heb gestart wanneer die nog aan de laadpaal hing, want dan zou die even een overboost krijgen en zou er iets stuk kunnen gaan, in elk geval de huishoudaccu laad niet meer op, al het andere verlichting, frigo, verwarming, waterpomp werkt allemaal nog zoals het hoort, heb de verdeelkast en de scheidingsrelais nagemeten, maar en er komt geen 14 volt meer toe als de motor draait, ook niet op de D+ draad, alle mogelijke zekeringen nagekeken maar geen gevonden die stuk is, heb ook geen zonnepanelen dus daar moet ik het ook niet gaan zoeken.
Een mogelijkheid zou zijn het verdeelkastje en de scheidingsrelais vervangen, maar of het dan opgelost is is maar de vraag, laten herstellen in de garage zou kunnen, maar zou het liever zelf oplossen, omdat alleen het opladen van de huisaccu niet meer gaat zou ik het volgende willen doen:
Ik zou de startaccu van de camper rechtstreeks met de huisaccu willen verbinden, wel met een scheidingsrelais ertussen, en omdat de rest allemaal nog werkt blijf ik daar van af.
Ik heb wel gemerkt dat er nu tussen de startaccu en huisaccu die allebei dezelfde loodaccu zijn, 2 kabels liggen van denk 10mm2, is dat niet wat weinig? Nu heb ik nog wel een kabel die lang genoeg is, die is wel wat dikker want is 35mm2, zou dat een probleem geven als ik die gebruik? Als scheidingsrelais zou ik onderstaande willen gebruiken, voordeel is dat die geen stuurende D+ nodig heeft, bijkomend voordeel zou zijn dat er een functie op zou zitten om gedurende 30 seconden de huisaccu met de startaccu te verbinden als er toch startproblemen zouden zijn met de startaccu, omdat die verbonden zouden zijn met een kabel van 35mm2 zou dat geen probleem mogen geven.
https://www.acculaders.nl/victron-cyrix ... -120a.htmlHeb al wel even met een andere kabel buitenom de camper de twee accu’s aan elkaar gekoppeld en bij draaiende motor kon ik 14,3 volt meten op de huisaccu, al de andere stroomverbruikers getest, nergens een probleem.
Nu is mijn vraag, kan dat wat ik van plan ben? of hoe kan het beter? Zelf vind ik dit de gemakkelijkste oplossing voor mij, ook zal ik die bij problemen onderweg misschien wel terug kunnen herstellen.
Feitelijk is het alleen maar voor wanneer we overnachten onderweg of op een camperplaats, want gewoonlijk staan we meestal op een camping aan de laadpaal en daar is geen probleem mee, omdat de combinatie camper/aanhanger 10,5 meter lang is kan ik trouwens op veel camperplaatsen niet op.