Ik wil toch even nog op die luchtweerstand terugkomen.
Onderschat niet wat snelheid doet met je verbruik.
Als ik in een ander post vermeldde dat een daktent op een XC 90 het verbruik deed stijgen van 8 naar 15 liter en de topsnelheid plots "maar" 130 was, is dat niet uit mijn duim gezogen. Alleen had ik toen zelf nog niet door dat vooral die snelheid het probleem was. Omdat ik 2 jaar en 9 maanden heb moeten wachten op mijn Sprinter heb ik me opnieuw een daktent gekocht. 2 keer mee door Frankrijk gereden, zelfde xc90, geen merkbaar verschil in verbruik. Ok, ditmaal is het een een mooi gestroomlijnde James Baroud ipv zo een rechthoekig blok met canvas er rond. Maar het grote verschil was de snelheid. Nooit op snelwegen, en snelheden van 50 tot maximaal 90 per uur.
Eerste keer door Frankrijk met de Sprinter, op het gemak, buitenwegen, verbruik moeiteloos rond de 8 liter. Vorige week naar Parijs, op een haast richting camping, want wat laat vertrokken. 110 en 130 op de snelwegen. Verbruik al even moeiteloos boven de 12 liter geschoten.
Zo groot zijn de verschillen.
Even de formule erbij halen:
Fw,l = ½·cw·ρ·A·v²
Ziet er ingewikkelder uit dan het is.
FW,l is de luchtweerstand (en hoe groter die is hoe meer je verbruikt)
cw is de coëfficiënt die aangeeft hoe gestroomlijnd je voertuig is. Een bol heeft minder weerstand dan een kubus met hetzelfde frontaal oppervlak.
ρ is de luchtdichtheid. Op een Col van 3000 meter heb je minder luchtweerstand dan op zeeniveau. Maar op een Col ga je doorgaans geen 130 rijden.
A is het frontaal oppervlak, dat is dus gewoon het vooraanzicht van je voertuig.
En tot slot "v" is de snelheid, merk op dat die in het kwadraat verrekend wordt.
Het venijn zit dus in de staart. Als je 50 rijdt dan heb je in de formule x 50² en dat is dus maal 2500 Rij je 100 dan rekent de formule x100² en dat is maal 10.000 Als je snelheid verdubbelt, dan verviervoudigt je luchtweerstand ! Rij je 130 dan wordt het 130² en dus maal 16900. je snelheid is 30 % hoger, je luchtweerstand verhoogt bijna 70 % reken nog eens het verschil tussen en 90 en 100 uit en je komt op een verhoging van de weerstand van 25%
Het is wel zo, dat een zonnepaneel van pakweg 5 cm hoog procentueel niet het grote verschil maakt, en al zeker niet omdat zo een dak toch al volstaat met luiken en satellietschotels en zo. Het zorgt er wel voor dat je dan een pak minder gestroomlijnd wordt, en dus de cw waarde ook stijgt.
Als je dus een kleine stijging hebt van de cw waarde en bovenop een kleine stijging van het frontaal oppervlak, dan lijkt dat verwaarloosbaar klein, maar die kleine verschillen worden wel weer uitvergroot door ze te vermenigvuldigen met het kwadraat van de snelheid.
Bottom line is eigenlijk: hou je snelheid laag.
Mijn tripje naar Parijs in de snelle versie spaarde me een uur uit in tijd, maar kostte me 21 euro aan payage en nog eens hetzelfde bedrag aan extra diesel. Door op tijd te vertrekken had ik dus ruim 40 euro per uur (netto) kunnen verdienen door met mijn camper rond te rijden.
Laatste bemerking: Met snelheid wordt hier bedoeld de relatieve snelheid van de lucht tov. het voertuig. Windrichting en windsnelheid spelen (soms) ook een rol. Als je 100 rijd met een rugwind van 50 dan "rij" je eigenlijk maar 50 (voor die formule) Als je 50 rijd met een kopwind van 50, dan ben je eigenlijk 100 aan het rijden.
Om die reden draaien vliegdekschepen met de neus in de wind als ze toestellen laten opstijgen (en de situatie het toelaat uiteraard)
Ik hoop dat dit duidelijk is, het is in elk geval iets om in je achterhoofd te houden.
|