CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 07 mei 2024 07:56

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Over koelkasten
BerichtGeplaatst: 05 jun 2006 19:25 
Hi eigenlijk begonnen als een post over "vraagje over een omvormer", als gewoonlijk van het een komt het ander... maar omdat er in dit stukje eigenlijk nergens het woordje omvormer voorkomt heb ik maar hier gepoot

Hopelijk heeft er iemand er wat aan... niet dat het afzweren van de absortiekoelkast een punt van mijn geloof is, het past wel niet in mijn zwerfwagenvisie... maar dat is de allerpersoonlijkste expressie van de allerpersoonlijkste impressie

· Absorbtie koelkasten. Deze zijn in de eerste plaats gedacht voor gebruik waar geen elektriciteit beschikbaar is. Het werkingsprincipe voor de absorbtiekoelkasten berust op het feit dat vloeibaar ammoniakgas bij het verdampen gevolgd door het oplossen in water, warmte opneemt en zo de inhoud van de koelkast afkoelt. Om hiermee een continu werkend systeem te maken moet het gas terug worden vrijgesteld, daarvoor is warmte vereist.

Adsortie-koelkasten gebruiken een warmtebron, klassiek een kerosinebrander of gasbrander, om koude te genereren.
De voordelen van dit systeem zijn naast dat niet afhankelijk is van een goed werkend elektrisch distributiesysteem dat het geen bewegende delen heeft en zeer weinig geluid produceert.

De nadelen zijn dat het ondanks het ontbreken van bewegende delen een relatief gecompliceerd toestel is, en dus niet direct goedkoop, dat een thermostaat regeling niet eenvoudig is, en dat om goed te werken een absorbtiekoelkast perfect waterpas dient te blijven staan. Daar zij voor haar normaal gebruik is aangewezen op gas of kerosine is beluchting en ontluchting van de brander noodzakelijk en er moet er ook nog zorg worden gedragen voor de afvoer van de warmte van de koelers die pak groter is dan bij een vergelijkbare compressorkoelkast.

Voor recreatief gebruik worden deze wel uitgevoerd als “multi-energie” koelkasten. Omdat door de rijwind storingen kunnen optreden in de werking van de gasbrander moeten absorbtiekoelkasten voor gebruik in zwerfwagens uitgevoerd met een bijkomende voorziening voor verwarming met batterijstroom. De te leveren stroom is hoog (noodzaak tot kabels van grote doormeter) en het rendement is laag (de belasting is continu). Batterijstroom kan dus voor de voeding van een absorbtiekoelkast enkel gebruikt worden met draaiende motor. Meestal is ook netvoeding voorzien, waardoor de koelkast ook in een gesloten garage kan worden gebruikt of buiten waar netstroom voorhanden is.

Voor normaal huishoudelijk gebruik zijn absorbtiekoelkasten volkomen verdrongen door compressorkoelkasten. Deze zijn niet alleen veel eenvoudiger van bouw, dus goedkoper te produceren, makkelijk thermosstatisch regelbaar, en zijn ook veel minder kritisch qua opstelling.

Storingen van de goede werking van een absorbtiekoelkast in een zwerfwagen hebben heel dikwijls te maken met de werking tijdens het rijden. Heel dikwijls wordt over absorbtie koelkasten geredeneerd in termen van een eenvoudig systeem, geen bewegende delen, een verwarmingselement, en twee werkzame componenten: water en ammoniak. In de praktijk zijn dat niet twee werkzame componenten maar vier: water, ammoniakgas, waterstofgas en natriumbichromaat.

De werking van een absorbtiekoelkast is vrij complex, vraagt nogal wat uitleg en plaatjes. Hier juist even twee van zwakke punten aangeven voor gebruik van een absorbtiekoelkast in een rijdende zwerfwagen.

De eerste boosdoener is het bichromaat, dat is er nodig om het metaal in contact met ammoniakgas en water tegen corrosie te beschermen. Maar als, dat gebeurt in een rijdende wagen wel eens, de vloeistofstroom naar het verwarmingselement wat onderbroken wordt dan kookt dat plaatselijk droog, het bichromaat vormt een soort ketelsteen, of die blijft een tijd zitten, komt dan los en gaat dan nauwe openingen in het vloeistofcircuit verstoppen of vormt vlokken die meegenomen kunnen worden met de gastroom en dan in het verdampercircuit voor blokkeringen gaan zorgen.

De tweede boosdoener is het waterstofgas. Ook een noodzakelijke component omdat met ammoniak alleen het rendement bedroevend laag is. Maar dat waterstofgas hoort thuis in het absorbergedeelte, niet in het verdampergedeelte, komt het daar terecht dan is het uit met koelen. Of het daar kan komen hangt er weer vanaf of de koelkast bij werking perfect horizontaal blijft staan of niet. Het trucje waarbij een absorbtiekoelkast die niet meer goed koelt op haar kop wordt gezet voor een tijdje en dan terug wordt gedraaid kan (als je weet hoe draaien en keren) de waterstof terug op de goede plaats brengen. Als je een beetje minder geluk hebt dan breng je wat van het bichromaatgruis uit de kookketel op de verkeerde plaats en het is finaal uit en gedaan met de koelkast.

De uitvoering van de verwarmingsunit in de multi-energie koelkasten kan de kwaaltjes in de hand werken, door de vorm van vingers die moeten worden voorzien voor de verwarmingsweerstanden.

Hoe minder men een absorbtiekoelkast laat koelen al rijdend, of stabieler het voertuig, hoe meer centraal de koelkast kan worden opgesteld hoe minder die kwaaltjes zullen optreden. Voor wie de kampeerwagen hoofdzakelijk stationair gebruikt zal het aspect dat de koelkast op gas of kerosine kan werken misschien het zwaarst wegen, zeker waar de standaard elektrische uitrusting van de meeste fabrieksmotorhomes nogal aan de krappe kant is.


Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 9 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcDe


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling