CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 13 mei 2024 12:55

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: moet je wel zoveel kg batterijen meeslepen?
BerichtGeplaatst: 07 jul 2006 09:25 
jan_olieslagers schreef:
Tja, electriciteit is inderdaad een schaars goed. Maar is ook proper en veilig... en daarbij iedereen mag toch zijn eigen voorkeuren hebben? Ik probeer mee te denken met de poster en vraag me af of het niet doenbaar is om dit apparaat zijn netspanning te geven vanuit de eigen 12V-boordinstallatie? Even tellen:
.


Hi Jan_O
Toch nog even aanvullen... je volgt de redenering die ik ook gebruikt heb bij het uitwerken van de transporter. Alleen bij de nodige batterijcapaciteit een kanttekeningetje.

Zoals je terechtopmerkt zijn de meeste grootverbruikers alleen maar kortstondig aangesloten. Dat betekent dat je eigenlijk helemaal niet verplicht bent die uit de batterij te voeden... het kan best over de batterij maar rechtstreeks ui de alternator. Dat is wat wij doen als we vermogens van de grooteorde ovan 800-1500 VA nodig hebben starten we eenvoudig weg de diesel voor een paar minuten.

Daarmee gaan we een ander probleem uit de weg: Met je driemaal de nodige capaciteit als te instaleren capaciteit ben je er nog niet helemaal: zonder kunstgrepen (en ik ben niet zeker of een paar van de kunstgrepen die aangeprezen worden ook echt werken) krijg je de "bovenste" 10-15 % van een baterij niet geladen binnen een redelijke tijdspanne... dus voor laden uit de alternator zijn die niet echt nuttig. Blijkbaar ligt dat bij "deep-cycle" batterijen nog wat ongunstiger dan bij startbatterijen. Momenteel heb ik de " deep-cycle" batterijen in de transporter vervangen door een 90 Ah startbatterij "als test"... geeft ons voldoende autonomie voor de compressorkoelkast en de verlichting, (computers lopen op hun eigen interne batterijen, voor printer start ik de diesel) als ik s'morgens de diesel start voor de paar minuten nodig voor het ontbijt zit ik daarmee safe tot we terug gaan rijden, en met een dertig veertig km rijden per dag, safe de week rond, trouwens naar de eerste tientallen km valt de laadstroom tot een paar A, ondanks de 14.5 V laadspanning.

Groetjes
Archie

PS ik copieer dit ook naar het juiste forum


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wanneske


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling