CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 13:31

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brandweermuseum verhuist naar Ravels
BerichtGeplaatst: 03 nov 2020 12:48 
Offline
+30000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 dec 2004 15:05
Berichten: 39486
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Gegroet,


Belangstellenden ween weeral waar naartoe als zowel corona als de verhuis van het Brandweermuseum achter de rug zullen liggen: https://www.rtv.be/artikels/ravels-krij ... opa-a89833 . Wordt dat echt het grootste van Europa? Dat zal nog af te wachten worden, als ik aan mijn bezoek aan het museum van Schwerin terugdenk. Uit mijn verslag "20.07 tot 12.08.2015 : 3.853 km Auto-, Foto- & Andere Musea in Noordoost Duitsland" daarover:

    Citaat:

    ....................

    Wo 22.07.15 Fototoestellen & pompiers.
    271 km naar D-18238 Satow (53°59'24.8"N 011°53'30.9"E – hoogte 30 m)
    https://www.google.be/maps/dir/53.78798 ... !3e0?hl=nl

    ………………..

    Citaat:
      Internationales Feuerwehrmuseum Schwerin (IFM-Schwerin)
      Hamburger Allee 68
      D-19068 Schwerin
      http://ifm-schwerin.com


          Parking: Grote eigen parking aan de ingang. Wel heel goed opletten om vanaf de straat de oprit te vinden: je bent er zó voorbij zonder het te weten (ervarde ik ook zelf ).

          Bezoekduur: ik deed er twee uren over.

          Samengevat:
            o Het gebouw was tijdens de DDR-tijden een sportcentrum, later een regionale brandweerkazerne, en nu dus een Brandweermuseum. Dat toevoegsel “Internationaal” in de naamgeving is wel erg bombastisch voor die paar Poolse en Tsjechische dingen die er te zien zijn.

          Een wetenswaardigheid:
            o Het is dus al 15.30 u wanneer ik dat brandweermuseum binnenga, op het ogenblik dat de laatste aanwezige bezoeker vertrekt. Men vertelt me dat men de gewoonte heeft van om 16.00 u te sluiten als er geen bezoekers meer aanwezig zijn, maar dat ik me niet moet haasten, en welkom blijf tot sluitingstijd. En omdat het er zo kalm is geeft Roberto Tomoscheit (http://ifm-schwerin.com/wp-content/uplo ... 50x150.jpg) mij er nog een privé rondleiding bovenop!

          Wat meevalt:
            o Ik verwachtte er een uitgebreide verzameling brandweervoertuigen, en die is er ook. Maar er is nog zoveel meer!
            o Reddingswerkzaamheden in allerlei noodsituaties komen uitgebreid aan bod. Trefwoorden zijn daarbij ondermeer: overstroming, drenkeling, bodemverontreiniging, verstikking, vergiftigingen, slachtoffervervoer, trein- en vliegtuigongeluk, …
            o Ook geschiedkundig valt er veel te leren. Niet alleen over de evoluerende technieken, maar ook hoe de politiek (en vooral de verschillende totalitaire regimes die men hier al moest ondergaan) steeds maar instellingen als de brandweer voor zijn kar heeft willen spannen – en daar ook in slaagde. Dat uitte zich zelfs in de kleuren van het materieel: tegenwoordig dus alom rood, maar naargelang wie de lakens uitdeelde was dat vroeger ooit geel, en ooit blauw, en ooit groen, en ooit grijs…
            o Brandveiligheid en –preventie krijgen ook een pak praktische (maar geen vermanende) aandacht.

          Wat tegenvalt:
            o Gezellig kan je het hier niet noemen. Veel doet hier nog DDR-achtig aan.
            o Waarschijnlijk om besparingsredenen wordt de verlichting in de vaak donkere hallen soms gedoofd. Maar zelfs indien ze werkt is ze nog altijd ondermaats.

_________________
Vriendelijke zwerfautogroeten,

Clement

Afbeelding
.
KWIBUS = Kompakt Wendbaar Incognito Busje voor Uitstapjes en Supervakanties


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling