CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 15:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Frankrijk: te mijden, voorzover mogelijk
BerichtGeplaatst: 10 jul 2024 20:32 
+250 Postings
+250 Postings

Toen mijn ouders me de geneugten van het reizen leerden ontdekken, zo'n vijftig jaar geleden, was Frankrijk het paradijs van de reiziger, en Spanje was de hel. Vandaag is het - in mijn ogen en ervaring - precies omgekeerd.

* Peage is in Frankrijk peperduur, in Spanje acceptabel. Van Bordeaux tot de Spaanse grens (waar er nauwelijks een alternatief is) betaal ik evenveel als van de Frans-Spaanse grens tot de Spaans-Portugese, hoewel de afstand veel groter is, en het stuk snelweg in Baskenland aan elkaar hangt van de bruggen en tunnels;

* routiers-restaurants worden zeldzaam in Frankrijk, en die er nog overblijven zijn minder en minder gastvrij. Men vertikt het bv. om de toegangscode voor de Wifi te delen, en meer en meer wordt vooruitbetaling gevraagd, uitermate antipathiek;

* brandstof is een pak goedkoper in Spanje;

Het dient gezegd dat er in Belgie helemaal geen routiersrestaurants meer overblijven, en dat de brandstof krek even duur is als bij Marianne. Misschien valt het voor Belgen minder op... Ik heb al overwogen om voor mijn periodieke trips PT-BE-PT de boot te nemen hetzij via Engeland hetzij via Italie, om toch maar dat schijtland te vermijden; maar de Engelse boot is wel heel duur, en langs Italie is het echt een forse omweg...

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 19 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]