Beringen februari 2006 "Franco's weekend"

Maandag 21 november 2005 omstreeks 08h16
Beste mhliefhebbers , naar aanleiding van een vorige posting (Sus en Klus ? ) in verband met het bezoeken van een mijn en mijn verleden als mijnwerker, ben ik eens gaan kijken in Beringen en de sfeer nogeens gaan opsnuiven , allé het was toch interessant . Als ex-gids tijdens mijn vrije weekends indertijd in het echt hé , moet het Beringse mijnmuseum toch niet onderdoen , men kan kiezen uit verschillende arrangementen , maar het leuke is dat men er kan overnachten met de mh en op mijn vraag of er nog voorzieningen waren werd er positief gereageerd . Stroom en water word voor groepen voorzien rond de 15 a 20 personen ,een mh of zes zeven .............................................. Zo is het allemaal begonnen...................Franco kreeg een ingeving.........................een paar maanden later bleek het een prachtige ingeving te zijn geweest.

Vrijdag 3 februari 2006
Vanavond slapen we in Beringen aan de "put", maar eerst moet ik nog gaan werken, een "halven dag in de laten". De zwerver staat bijna vertrekkensklaar, nog wat kleding, vers water en het ontbijt voor de volgende dag en dat moet het zowat zijn.

De hoofdingang. - Zicht op de fabrieksgebouwen en lift.
Stipt om 17h39 kwam het vrouwke de parking opgereden aan het bedrijf waar ik werkte, vlug ingestapt en weg waren wij ........richting Beringen. Vanaf Antwerpen kwam er een beetje sneeuw uit de hemel gedwarreld, geen getreuzel, want Beringen is niet ver meer af. Het was reeds donker toen we arriveerden, we waren niet de eersten, een vijfentwintigtal motorhomes waren al mooi bezig om een grote cirkel te maken van allemaal Zwerfwagens.

Campersite.be boven het mijncafé. - Op weg naar het museum.
Nadat we ons geparkeerd hadden was Franco daar al om ons te verwelkomen en te tonen waar we elektriciteit konden nemen. Ook melde hij ons dat er om 20h00 een kleine bijeenkomst was bij zijn motorhome over het verloop van het weekend, nadien trok heel de bende richting mijncafé.

Telefooncentrale. - Bel met seinsignalent. - Mijnfiets.
Het was een leutige bedoening in het mijncafé waar sommige mensen elkaar konden van vroegere bijeenkomsten, ook wij nieuwelingen hadden het gevoel dat we er al jaren bijhoorden. Na een uur of drie pinten drinken hielden wij het voor bekeken en gingen we slapen. Vanop de parking zagen we de stalen constructie van de lift vel verlicht boven de gebouwen uitstak, indrukwekkend................

Gebogen treinrails als ondersteuning. - Metalen steunen. - Verse luchttoevoer.
Zaterdag 4 februari 2006
Goed uitgeslapen en zonder hoofdpijn (niet iedereen had zoveel geluk) besloten we een ritje met de fiets te maken richting Leopoldsburg. Het koude weer was een beetje spelbreker en zorgde ervoor dat we een kein uurtje later alweer aan de Zwerver stonden. Ondertussen was het aantal motorhomes nog toegenomen en raakte de cirkel gesloten.

In een mijngang
De rest van de voormiddag hebben we een babbel gehad met andere motorhomegebruikers, op die manier konden we vernemen welke personen achter de "nickname" verborgen zaten. Ondertussen waren de laatste motorhomes op een paar na toegekomen, er moeten er toch een veertigtal gestaan hebben.

Versteende boom. - Schaalmodel van de mijnsite.
Om 13h00 starte het bezoek aan het mijnmuseum waar we na het bekijken van een film opgesplitst werden in vier groepen. Ieder groep trok met zijn gids (oud mijnwerkers) in de kelders waar de gangen en omstandigheden in de ondergrond van de mijnen werd nagemaakt. Authentieke machines en gereedschappen deden het geheel echt realistisch overkomen. De uitleg en de verhalen van de gids waren leerrijk en interessant. Na het bezoek was iedereen de zelfde mening toegedaan, namelijk "het moet daar hard labeur geweest zijn op meer dan 800 meter diepte".
Na het bezoek aan het museum was het tijd voor de wandeling naar de top van de teril. Op het forum had Franco gemeld..............de mensen die het nog zien zitten kunnen........, blijkbaar had iedereen er zin in en zo vertrok de ganse bende richting teril. De mist was een beetje spelbreker en zorgde ervoor dat we de omringende terils van de andere mijnen niet te zien kregen, maarja, we zijn hier toch geweest hé..............

Koolgraafmachine - Wandeling op de teril.
Zaterdagavond hadden we met een veertigtal een afspraakje bij de Griek op loopafstand van de mijncite. De kelners van dienst moesten een tandje bijsteken om ons te kunnen voorzien van drank en spijs. Het eten was lekker en na het nuttigen van nog een potje koffie en een pouse-café waren we moe en voldaan en hielden we het voor bekeken. Anderen zijn er nog ene gaan pakken in het café aan de overkant van de mijn..................... en groot gelijk hadden ze.

Locomotief - Graafmachientje - Personeelsvervoer en ambulance.
Zondag 5 februari 2006
Voor zondagmorgen was normaal niets voorzien, maar toch konden we onverwacht de mijngebouwen gaan bezoeken en dat om 10 uur. Na wat uitleg over sommige treintjes, wagons en machines op de parking begaven we ons naar de gebouwen.

Meer dan 500 Douches - Batterijen opladen. - 5000 kleerkasten
Ieder zaal of hall had iets, het gevoel dat hier duizenden mensen gewerkt hadden, de vijfduizend legen kleerkastjes, meer dan vijfhonderd douches, de installatie om batterijen te laden voor het helmlicht, de infermerie waar altijd een rij mensen stond, het bureel met opschrift "ongevallenbespreking",.................................

Railnetwerk naar de koolwasserij - De trap naar de lift. - Liftkoker
................. de liftconstructie, de koolwasserij, het railnetwerk om de koolwagonnetjes te leiden, de bediening ervan, boven op de schacht te kunnen staan die ooit bijna 900 meter diep was, de stalen liftkabels, de gigantische vliegwielen,.....................................................................en een doek met de namen van al de mensen die omgekomen zijn in de mijn waaronder kinderen van 15 jaar. Deze rondleiding heeft op vele personen een grote indruk nagelaten.

Boven de afgedichte schacht. - Helmen - Vliegwiel van de lift
Zondagnammiddag om 14h00 hadden we een afspraak met de stadsgids, die ging ons rondleiden in de moskee en de mijnkathedraal. Na wat uitleg over de Moslimwereld konden we vanaf het balkon een dienst meemaken in de moskee. Na het bezoek aan de moskee die toch al duurde tot 15h45 besloten we het weekend af te sluiten. De mijnkathedraal zal voor een ander keer zijn. Na het nuttigen van nog een potje koffie in het mijncafé vertrokken we richting Oostende.
En als afsluiter: Liliane en Franco en degenen die hun steentje bijdraagden..............bedankt 't was een prachtig weekend.

Moskee binnenin - Moskee - Mijnkathedraal