CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 22:50

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ajò! l'Ile de Beauté en b-shrdn. Deel II, september 2019.
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 09:58 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
HET VERVOLG VAN. KLIK.


Afbeelding



20 september Corsica Liliane, Ajò! HORS GABARIT!



Het duurt een tijdje eer dat ons navigatietoestel de satellieten gevonden heeft om verder als hulp te dienen eens we uit het ruim van de ferry rijden.
We zijn verplicht om even aan de kant te stoppen zodra het kan en wachten.
Ten zuiden van Bastia moeten we zijn, herinner ik mij tijdens de voorbereidingen van deze reis, en dat we best opletten op de te lage tunnels.
Herhalen kan geen kwaad.
Je kent dat wel.
Sleutels bij?
Zakdoeken?
Boterhammen?
Proper ondergoed?
Allemaal bezorgde vragen dat je stelt aan je liefhebbende dochter of zoon, echtgenoot of minnaar...
Oké, er is verbinding met de ruimte, de paar tikjes tegen het scherm heeft daar waarschijnlijk niets mee te maken.
Hors gabarit volgen dus, dat wil zeggen dat je de tunnels niet in moet maar de weg ernaast.
Zo een tunnel is amper 2.6 m hoog.
Niet aan te raden als je 3.05 m hoog bent.
Wij horen bij uitzonderlijk vervoer, hors gabarit, of uit de maat zijnde.
Effe wachten dus en we volgen de instructies van onze gps.
Meekijken hé Lilianetje, of we zitten met een cabrio en zonder dak!
Onze niet meer zo up to date gps geeft gewoon aan dat we de tunnels in moeten.
We weigeren pertinent!



Afbeelding



't Is allemaal een kwestie van even opletten en oefenen.
Dat eventjes is ook werkelijk zo.
Dwars door de stad waarbij je meteen denkt dat het over en out is.
Op tijd voorsorteren is de boodschap, het is er zo hectisch dat je wel best rechts op de vakken blijft.
Eerste keer Corsica, je leest over de te smalle wegen en dergelijke, de lage tunnels, overhangende rotsen, het onbekende...
Geen 5 km verder en we staan aan de receptie van camping de The Red Sands.
Sables Rouges.
Dit viel best mee.
Spitsuren zijn hier blijkbaar de momenten dat een ferry aanmeert.
De receptie bevindt zich naast een sfeervolle restaurant en een abominabele plaats wat ze camping noemen.
Geen greintje schaduw, nergens afgebakende plaatsen voor de prijs van euh, toch veel.
Douche's, stroom, loosplaats dat wel, hopeloos dégradé...
Hey...maar Bastia!
Je weet wel wat er in het boekje te lezen stond?
De levendige mediterrane sfeer in Bastia's Vieux-Port etc... et patati et patata.
Ik betaal meteen twee nachten, niet meer het is " payer en avance".
Ik mag eerst kijken indien nodig maar neem het risico.
Drie bestemmingen telkens voor twee nachten voor één weekje Corsica met één dag reserve.
Bastia moet toch prachtig zijn aan de bezetting te zien.
Zo goed als alles volzet!
Effe alles op een rijtje nu:
We hebben lekker gegeten aan boord, dat moeten we toegeven.
Weliswaar met een mineraalwatertje, rijden en drinken gaat niet samen.
We staan hier, de zon schijnt, er ontbreekt iets...
Relaxen met een lekker glas Portugese wijn en een koffie met iets in, dan Bastia.




Afbeelding



Na Coltano, waar we de smaak te pakken kregen van het campinggebeuren en de bijhorende outdoor activiteiten, is het een dagelijkse gewoonte geworden om vanaf nu buiten het meeste uit te oefenen.
Eten, relaxen, dutje, drankje...neen...niet alle karweitjes...
We staan hier nu op deze erg zanderige en stoffige camping op een twintigtal meters van de zee.
Een hoge golf en onze camper zit onder water.
Maar met een onbetaalbaar zicht over het water.



Afbeelding



Er is een fantastisch mooie fietspad grenzend aan de camping, merkten we tijdens het toekomen. Noordelijk tot aan de citadel van Bastia, goed voor echte 2.5 km fietsplezier.
Een zaligheid! Een korte maar toch...het doet deugd aan je lichaam, het zonnetje en zo...
Voor de fietsers stopt het fietspad onderaan de citadel, het autoverkeer kan verder door een tunnel.
Onbegrijpelijk, zo een mooi stukje fietspad maar oh zo kort!
Volgens arbeiders die daar bezig waren en met wie we een klapke sloegen komt er een verlenging om de citadel heen beneden tegen de rotsen, volgend jaar, of later.
Hoezo, de Corsicanen zijn nors?
Die vraag of opmerking kregen we gedurende de reis meermaals te horen.
Ze waren de vriendelijkheid zelve.
Jammer voor dit kort stukje fietsplezier, het uitzicht is fenomenaal, helemaal autovrij, aan een zijde de zee met daartussen rotspartijen, cactussen en vijgenbomen.
In de palmbomen dadels.
Onze eerste dadels vers van de boom!
Geproefd en uitgespuwd, niet rijp of niet de eetbare soort!
Onze eerste cactusvijgen ook, die durfden wij vanzelfsprekend niet plukken.
De stekels niet waar...
Het stukje zuidelijk van de camping is niet echt een aanrader daar komen we snel van terug.
De Etang de Biguglia, wat een stukje wilde natuur moet zijn is onbereikbaar, we zijn het spoor bijster.
Geen fietspad meer te bespeuren, enkel wat sporen met diepe kuilen om tussen het afval te laveren.
Dit leek mij te fel op het stukje verloederd en vervuilde weg tussen Coltano en Livorno maar maal zoveel.



Afbeelding



Terug dan maar op het stukje luxe fietspad.
De hoger gelegen citadel bereiken vergt wat klimwerk via de gewone weg, het vergt redelijk wat inspanning maar eens boven is het waw!
We laten de fietsen vast achter aan de Place du Donjon, we zijn de enige toeristen met fiets, 't is bijna gênant.
Als gewoonlijk gaan we eerst op zoek naar terrasjes en wat uitzichten.
De van oorsprong Genuese stad komt ons vertrouwd over, het is bijna een kopie van Ligurische steden maar dan van een grotere orde.
Veel straatnamen en pleinen zijn geschreven in mijn vertrouwde taal.
Zelfs de gesproken taal is doorspekt met Italiaans, hier en daar kon ik er wat van opvangen en zelfs...verstaan!



Afbeelding



Onze inspanningen worden beloond, we vinden in de citadel wat we verlangen, mooie uitzichten en uitzonderlijke panorama's.
Smalle steegjes, kleine shopjes, rustige hoekjes en leuke pleintjes.
Terrasjes op strategische plaatsen naar keuze, tot we...de prijslijsten zien.
Dat is ook waw!



Afbeelding



Tja Liliane, dat is net iets te veel voor onze bescheiden beurs, vind je niet?
Corsica een weekje en we moeten nog Sardinië doen in drie weken, niet te zot doen in het begin.
't Is eigenlijk voor mijn eigen bestwil dat ik het zeg.
Komaan 8 € voor een pintje en een mooi uitzicht?
We staan hier wel naast historische en belangrijke gebouwen?
Een unieke belevenis.
Aftasten eerst, 't is hier waarschijnlijk een chique côté geworden.



Afbeelding



Iets later duiken we naar beneden aan de haven en vonden we een kleinigheidje dat betaalbaar was.
Een granita uit plastic bekers, gekocht op het mooiste pleintje van de stad achter de Paroisse Saint Jean-Baptiste.
Dit was nu echt nodig, snelle suikers om de tal van hellingen hier te kunnen overleven...
Opvallend, de terrasjes waren niet echt volzet, duur of einde seizoen en daarvoor weinig volk?



Bastia liefst niet op een weekend, YMCA!!!



Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.
Vrijdag, zaterdag en zondag loeien de luidsprekers van de discotheek, gelegen naast de camping The Red Sands, tot 2h 's nachts.
Maar echt loeien...van geluidsnormen en regels hebben ze hier lak aan.
Nu voor ons was dit gelukkig voor één nacht, we zijn hier namelijk enkel donderdag en vrijdag.
De deejay was duidelijk een fan van Village People en rocker Johnny Hallyday.
Pas op hij draaide oldies en die zijn best te pruimen maar 10 keer YMCA en evenveel de vibrato's van den Johnny was teveel van het goede.
Hij eindigde vrijdag met deze zin:
A demain même place même heure!
Niet met ons!
Ik zag vertwijfeling in de gezichten van onze Nederlandse buren toen ik ze vertelde wat dit betekende.
Ze hadden hier tot zondag betaald...
Wij?
Wij trekken morgenvroeg verder.
Een beetje met tegenzin.
Niet alles bekeken, niet alles bezocht
Nog een extra dagje disco is er teveel aan, we nemen afscheid van onze Nederlandse en Duitse buren.
Opmerkelijk zijn de van daaruit voortvloeiende gesprekken.
Steevast gaat het over de planning of de bezochte plaatsen en de wegen die genomen zijn.
Het bijna clubgevoel, de Corsicanistenclub!
Wij zijn beginnelingen.



Afbeelding



Ghisonaccia, a l'aise.



Ghisonaccia, bekend om haar zandstranden en rust.
Gekozen wegens ongeveer in het midden zijnde op de kaart van Corsica.
De afstanden zijn netjes verdeeld.
Corte gedurende een kleine periode in de Corsicaanse geschiedenis hoofdstad van Corsica als onafhankelijk land was ook een mogelijkheid.
Gesprekken met mede camperaars lieten ons het idee doen varen om de oude stad in de bergen te bezoeken.
Onze camper is wegens zijn afmetingen niet echt geschikt daarvoor.
Trouwens het viel ons op dat een groot gedeelte van de motorhomes bestond uit VW California en Van's.
Ooit, ooit eens zullen we Corsica helemaal bezoeken, met een Van of een gehuurd autootje...of met een tweewieler...we zien ontzettend veel motards op dit eiland.
Wellicht de avontuurlijkste methode om hier te reizen.
We houden het veilig, een viervaksbaan leid ons veilig en wel tot de volgende bestemming.
Links van ons de zee in het zicht, rechts van ons de bergen, dit blijft zo gedurende al de tijd!




Afbeelding



Ik meld aan de receptie van de Arinella Bianca dat we ACSI gebruikers zijn.
We krijgen een plattegrond van de camping met aangekruist de vakken waar we mogen staan, we mogen na het kiezen melden welke emplacement dat we gebruiken.
Mustafa de tuinman die net het gras aan het maaien is vraagt of we van Bruxella afkomstig zijn.
Non desolé zeg ik, mais je connais beaucout de Marrocains en Belgique zeg ik terug.
Des collègues au charbonnage dans le temps.
Ma soeur abite a Bruxella, voegt hij al lachend toe.
Mon fils a habité quelques années a Bruxella, deel ik hem mee, Rue terre Neuve!
Het gesprekje schept een band...
Le nr 65 zegt hij tegen mij, la meilleure place, fluisterd hij met een knipoog.
Attend!
Hij maait extra het laatste sprietje gras totdat het stuk bijna op de green lijkt van een golfterrein en rijd zwaaiend met een glimlach naar de volgende emplacement.
Sympathieke man.



Afbeelding



Na inchecken krijgen we rode bandjes om onze polsen heen.
De blauwe bandjes mogen meer, er is een verschil op de xxxxx sterrencamping.
Hoe meer je op tafel legt des te meer privileges je daarvoor krijgt.
Geen Espace Balneo voor ons, wij zijn maar simpele ACSI gebruikers.
Als we bijbetalen mogen we genieten van al het extra.
De zon is voor ons al meer dan voldoende besluiten we...toch gaan we later eens rondwandelen naar de Espace Balneo.
Benieuwd naar die Espace...
Jawadde!
Ken je de promotiefilmpjes over stomende baden in een jungle met knappe grieten in schaars geklede outfit met een glas champagne in de hand? Heel verleidelijk naar je kijkend?
Uitnodigend en genietend van het warme bubbelende water?
Klopt helemaal, behalve de knappe grieten...enkel gewoon uitziende toeristen met rode bandjes om de polsen zonder champagne...maar veel groen en exotische planten, brugjes en mooie idyllische hoekjes, kunstgras, hagelwitte handdoeken op ieder ligzetel.
Voor maar 5 € extra de man...
Hallooo, zo ver rijden om in bad te gaan liggen?
Om maar te zeggen dat we het hier wel kunnen uithouden.
Voor ons gewone stervelingen is er een koude zwembad.
De bar, restaurant, pizzeria, privéstrand, animatie, happyhour, wifi at the bar, superette, das voldoende en is voor iedereen weggelegd.
En la machine a laver...na meer dan een week weg is dat hoogstnodig.
We verblijven twee nachten en fietsen naar hartenlust heen en weer naar Ghisonaccia centre commerciale, en de omgeving vlak naast de camping op autoluwe fietspaden.
Turen naar de schilpadden in de nabije waterplassen, bewonderen sinaasappels en citroenplantages, beloven een mes mee te nemen om de vijgen van de cactussen te kunnen plukken.
Strandwandelingen en overlegmomenten, na dit nog drie dagen Corsica waarvan een te spenderen naar keuze.
Porto Vecchio maakt veel kans, via de T10 kustweg, niet de mooiste weg, wel de veiligste voor onze camper.



Mooie landschappen.



Soms zijn enkele zinnen lezen, uit een reisgids, of wat men graag leest ter bevestiging voldoende om een beslissing te nemen.
Derde grootste stad, levendige oude binnenstad, Cala Rossa in de Golfo di Sogno...het feit dat het allemaal Italiaans klinkt, bijgevolg een beetje vertrouwd...
Porto Vecchio dus!
De twee dagen verplichte rust halverwege heeft ons deugd gedaan.
Even van de drukte weg om terug wat te genieten van...weten we nog niet, 't is allemaal onbekend nog.
We rijden nu wel via een kronkelende kustweg door een bergachtige gebied met mooie panoramische zichten over de zee.
Ieder bocht verbergt een baaitje beneden.
Veel kan ik er niet van genieten of bekijken, de weg vraagt aandacht, de tegenliggers lijken steeds op je af te komen.
Ik hou mijn adem in en druk mijn benen tegen elkaar...alsof de motorhome daarmee wat smaller wordt.
Is dit stukje het echte Corsica?
De huizen lijken wat chiquer en netter dan tot nu toe gezien, muurtjes en hekken om de huizen heen, groen gazonnetje, oleanders en vijgenbomen sieren de tuintjes.
De pastelkleurige gevels blijven kenmerkend voor gans de kust.
Geen zwerfvuil in deze buurt!



Afbeelding




Les Îlots d'Or is onze volgende camping, geen gekleurde polsbandjes hier, we mogen kiezen over het ganse domein waar we willen staan, tot zelfs beneden tegen het strand.
De aanpak is nonchalanter, de voorzieningen navenant.
Oubollig maar alles is aanwezig en proper.
Belangrijk we staan aan de Cala Rossa in het Golfo di Sogno!
De Rode Baai in de Droomgolf!
Mijn fantasie slaat al op hol...
Het zand bestaat hier net als de kust voor Bastia en Ghisonaccia uit grof korrelig zand en ziet er een beetje roodbruin uit.


Afbeelding



Porto Vecchio met de fiets?
Natuurlijk dat het te doen is, zegt een Duitser met wie we even een woordje wisselden.
Geen fietspaden hier, maar dat zijn ze hier best wel gewoon en de automobilisten houden er wel rekening mee.
Wij de toeristen, voegt hij nog, zijn daar bang voor.
We zijn het niet meer gewoon om te fietsen zonder fietspaden.
Van een Fransman horen we dat onze gekozen camping om Bonifacio te bezichtigen niet voldoet maar wel de alternatief dat ik achter de hand hou.
De camping is onbereikbaar met de fiets, er een te steile helling, 8 km lang...
L'Araguina is beter.
Dit stelde ons gerust.
Info uit eerste hand is beter dan uit de boekjes.
Et les Corsicains comment les trouvez vous...het blijft een cliché vraag waarbij ik enkel met ça-va-kes antwoord.
Genieten van Porto Vecchio nu.



Afbeelding


Vlotjes bereiken we Porto Vecchio door een twintigtal minuutjes fietsen, het is wennen zo zonder fietspad maar het lukt vrijwel moeiteloos.
Aan de haven vinden we een veilig plekje om onze fietsen achter te laten.
Er zijn nogal wat bootjes van allerlei slag en maten te bewonderen.
A louer melden vele bordjes naast jachten en motorboten.
Honderden €€€ per uur voor een bootje?
We zijn verarmd...
We kunnen eerlijk gezegd ook niet meer vergelijken, ons laatste bootje huurden we ooit in de nineties aan het Gardameer.
Vonden we maar niks.
De pedalo's vinden we leuker.
Met een gratis shuttlebus vlak aan de haven laten we ons voeren tot aan de hogerop gelegen van oorsprong Genuese citadel.
Het kleine elektrisch busje komt om de twintig minuten telkens op dezelfde halteplaatsen terug.
Makkelijk te onthouden.



Afbeelding



Het levendige deel van de stad, voor zover we een stad kunnen beoordelen, situeert zich rond de Eglise de Saint Jean Baptiste met tal van restaurantjes en souvenirwinkeltjes.
Ik moet toegeven dat ik niet echt onder de indruk ben, wel gezellig.
Een beetje te gericht op, een beetje te kunstmatig, een beetje te weinig gewone bewoners in de citadel om je echt tussen de Corsicanen te wanen.
Een toeristische stad met alles erop en eraan, eentje uit de honderd andere.
Er zijn bijna twee uren om, toegegeven niet teleurstellend!
Moesten we meer tijd hebben zou de nabije geroemde Palombaggia strand ook aan bod komen als bezienswaardigheid.
Tijdsgebrek hé, achteraf kan men een analyse doen, had ik beter dit...had ik beter dat...
We haasten ons naar de bus.



Le bateau ne sort pas a cause du mauvais temps!



Ik hou van geluiden van de zee, een meeuwtje hier en daar, het geklingel van stalen kabels tegen een mast, de zachte golfslag op het strand.
Alles behalve dat kregen we gedurende de voorbije nacht!
Een beetje regen, maar de wind!
De kleine binnenhaven van de Cala Rossa herbergt een vijftigtal boten met masten, met stalen kabels...
De Golfo di Sogno is geen Droomgolf meer.
Ondanks de turbulente nacht kregen we uiteindelijk nog een stralende ochtend.
Enkel de wind blijft, maar dit deert ons niet.



Afbeelding



L'Araguina lijkt perfect te voldoen aan alle eisen, we staan naast het sanitair gebouw en met vrije satellietontvangst.
Niet dat dit belangrijk is geweest de voorbije week, we zaten voornamelijk buiten gedurende de avond met een sapje ( ) maar een vertrouwd achtergrondgeluidje is altijd aangenaam.
De medewerker op de camping, laten we hem ook Mustafa noemen kijkt mij bedrukt aan.
Vous prenez le bateau? Vraagt hij.
Euh oui, zeg ik, mais après demain.
Le bateau ne sort pas aujourd'hui, zegt hij, beaucoup de vent...
Mah, wat moet ik nu daarmee? Hij lijkt oprecht bezorgd.



Afbeelding



In ieder geval, aan de Capitainerie de Bonifacio hangt een weerbulletin, dat ziet er vrij goed uit voor de komende dagen, behalve vandaag.
De Gare Maritime kan ons nadere inlichtingen geven.
Daarvoor wandelen we helemaal tot op het einde van de binnenhaven dat ingesloten lijkt in een soort van fjord.
Ondertussen is het genieten naast de talloze restaurantjes en winkeltjes tegen de kade aan de citadel kant.
Een terugkomend gegeven, hier ook een tijdlang onder Genuees bewind.
Mijn indruk is dat dit plezierhaven de grootste is van hetgeen we tot nu toe gezien hebben in Corsica.
We hebben echter niet veel te vergelijken, enkel Bastia en Porto Vecchio.
Ze lijken min of meer op elkaar, enkel een verschil in orde van grootte.
De bootjes zijn hier ook wat groter.



Afbeelding



De dame aan het loket van Moby Lines steld ons gerust, het is enkel deze voormiddag dat de ferry's niet uitvaren, namiddag is het comme d' habitude.
Ze schakelt moeiteloos over aan de telefoon van het Frans naar het Italiaans, terug over naar het Corsicaans en het Engels en verzekerd ons dat we met het ticket ook later kunnen vertrekken indien nodig.
Druk! Net als op zee. Windkracht 7 a 8!
Dat is nu een geruststelling zeg. Een antwoord dat mij meteen kalmeert.
We keren terug, de excursieboten aan de haven zijn ook werkloos.
We nemen een foldertje mee.
Graag had ik de indrukwekkende falaises van Bonifacio vanuit zee gezien.
Niet dus, of toch bij nader inzien, hoe dom kan ik zijn...we varen overmorgen toch uit?



Afbeelding


Het is windstil op camping L'Araguina, en warm.
Van de wind hebben we hier geen last daar we beschermd door de hoge rotsen rondom ons.
Moeilijk te geloven dat het stormt op zee.
Langzaam aan geraakt de camping vol gestrande toeristen die vandaag de ferry missen.
De camping wordt op het eerste zicht enkel gebruikt als doorgangscamping
Onze buur bijvoorbeeld heeft Corsica gezien in één week en wil Sardinië ook bezichtigen.
Ze hebben 14 dagen verlof...wachten tot morgen.



Afbeelding



Ondanks de hoge prijs denken we er goed aan gedaan te hebben om deze te verkiezen boven de iets hogere gelegen ACSI camping.
De bespaarde winst van een ACSI camping zou dan uiteindelijk naar bus of taxi gegaan zijn.
't Is altijd een afweging.
We staan nu op een steenworp van de haven en de citadel met, naar ik meen gezien te hebben tijdens mijn voorbereiding, een fantastische blik over de krijtrotsen.
En dat is net wat we nu doen, geen fietsen nodig, het is amper 1000 m wandelen van de camping via het centrum en een kleine klim of met toeristentreintje tot aan het eerste uitzichtpunt op de falaises en Sardinië!



Afbeelding



Aan het einde van de voetgangerszone, de Montée Rastello kan je verder naar links of rechts naar keuze.
Links een wandeling naast de falaises tot aan de Capo Fertusato en de gelijknamige vuurtoren, rechts naar de citadel via de Porta Genova.
Kijk je rechtover het muurtje krijg je een adembenemend zicht over de zee en de kliffen met recht onder je de Plage de Sutta Rocca.



Afbeelding



Het is te uitnodigend om niet toe te geven aan de verleiding om naar beneden te wandelen, ik ben niet de enige.
Het is een stiltemoment, ik neem aan dat er weinig momenten zijn dat je sprakeloos en zo overdonderd bent door het panorama dat je instinctief stilstaat.
Dit is voor mij nu zo een ogenblik.
En voor de anderen.
Ik wandel verder tot aan het kleine keienstrand, het water is kristalhelder, je kan metersdiep kijken.
Dat heldere water is uitgezonderd de vervuilde binnenhaven in Bastia een steeds weerkerende gegeven, en de visjes!



Afbeelding



Afbeelding



Richting vuurtoren is het niet minder boeiend, de weg splitst zich in kleine paadjes door de vegetatie boven op de kliffen, ieder bochtje geeft een prachtige en wisselende panorama op de citadel.
Je blijft wandelen...niet te ver echter, we willen ook even van de stad proeven.



Afbeelding


Wat kan je daarvan zeggen? Na hetgeen we zagen is het even aan niets denken en gewoon slenteren met de stroom mee.
Morgen verdiepen we ons in de stad.



Bonifacio the day after.



Er zijn een groot deel van de campers al vertrokken deze ochtend, ik neem aan dat ze de boot genomen hebben.
Een geruststelling en zeg tegen Mustafa, waarvan zijn dagtaak om 6 h begint, dat les bateaux maintenant partis zijn.
On reste encore une journée ici Inshallah, zeg ik, Bonifacio est très belle.
Hij knikt maar merkt nog op dat de wind stevig is.
Dit klopt, maar veel minder dan gisteren, dit voelen we als we één van de bezienswaardigheden bezoeken van de stad.
De Cimetière Marin de Bonifacio.



Afbeelding



Een aaneenschakeling van familiegraven.
De graven bestaan uit naast elkaar geplaatste kapelletjes als ik het zo mag omschrijven, ze zien er allemaal bijna eender uit.
In pastelkleur, netjes verdeeld als in een dorp met kleine steegjes.
Opvallend de meeste familienamen boven op de ingang klinken en zijn in het Italiaans geschreven.
We staan op het uiterste hoge punt van het fjord en er heerst een strakke frisse wind.
Past goed bij de locatie...



Afbeelding



Gisteren tijdens het vluchtig bezoek aan de stad zag ik aan een loketje de toegangsprijzen voor het bezichtigen van de Escalier du Roy d'Aragon.
Benieuwd...niets daarvan in mijn pocketgids...pocketinfo dus, weinig.



Afbeelding[/quote]



Uit 189 ongelijke treden bestaat de uitgehouwen trap in de rots.
Zo antwoord het meisje ons aan het loket als we terug boven zijn.
Ik had er meer dan 200 geteld, mis geteld door de inspanning om terug te kunnen keren.
't Is altijd meer als het zwaar is.
Om de 20 treden werd er een pauze ingelast.
Het nam een halfuur in beslag om terug boven te geraken, evenveel om op adem te komen.
Maar wat een ervaring en wat voor een zicht dat we daarvoor kregen!



27 september, alweer een ferry. Buongiorno Sardegna.



Om 8h 30' vertrekt ons boot.
Voor mij is de spanning eruit, ik voel mij een connaisseur, een ervaren rot.
Voor Liliane nog niet, de spanning is haar te veel, het ontbijt komt terug naar boven...
Rustig Lilianeke.
We nemen rustig de tijd, 7 h in de ochtend is nog niet al te vroeg.
In vergelijking met vorige week heb ik een goede nachtrust gehad.
Tot 6 h, dan begint Mustafa het sanitaire blok te kuisen.



Afbeelding



Onze papieren worden gecontroleerd op de Ferry Terminal aan de kade, namen en identiteit vergelijken met wat er op het ticket staat.
We krijgen een plakker op de voorruit.
Wachten...daar is de ferry, de tweede deze reis...eentje naar Sardinië.



Afbeelding



Het inschepen duurt niet lang, het is ook een kleiner bootje.
Amper één verdiep en een klein dekje met een bar weliswaar.
Als een volleerde passagier ga ik meteen erop af.
Due caffè macchiati e due brioche vraag ik, vuote per favore!
Nu is het echt voor echt hé Liliane?
Kijk eens hoe mooi...



Afbeelding




KLIK VOOR HET VERVOLG.



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 4 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling