CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 19:17

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: AGM huishoudbatterij
BerichtGeplaatst: 07 jan 2019 19:00 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 07 dec 2010 10:53
Berichten: 9
Goeieavond,

Ik heb een vraag over een AGM batterij en ondanks een uurtje via de zoekfunctie gezocht en gelezen te hebben kom ik niet tot een eenduidig antwoord :wink: Normaal gezien lukt dit wel want dit forum is een geweldige bron van informatie!

Mijn situatie is de volgende: we hebben eind 2018 een nieuwe "overjaarse" camper gekocht, bouwjaar 2017. Toen we deze gingen bekijken was zowel de 80 AH startbatterij (lood/zuur) als de 95 AH woonbatterij (Varta AGM) volledig ontladen. Dit was echter geen probleem: er werd overeengekomen met de verkoper dat beide batterijen gingen vervangen worden door nieuwe bij levering.

Nu na een aantal keren de camper gebruikt te hebben valt het me nu op dat de woonbatterij (ondanks volledig LED-licht en géén TV-gebruik) na anderhalve dag al op 12.0 Volt zit, dus al half ontladen. En dit ondanks het feit dat ze volledig geladen was bij vertrek en we vier uur gereden hebben vooraleer we ter plaatse waren. Het is wel een euro6 motor maar zonder start/stop, ik denk dus dat de alternator blijft laden. Bij onze vorige camper deden we met eenzelfde 95 AH batterij onder dezelfde omstandigheden drie dagen op een lading.

Ik ben dan eerst gaan zoeken naar de leeftijd van de batterij. Dit staat niet expliciet op de batterij maar via een vriendelijke meneer bij VARTA ben ik de fabricagedatum te weten gekomen: deze is 10/2017. Het zou dus kunnen dat de verkoper vergeten heeft om deze batterij te vervangen maar het probleem zou volgens de VARTA-meneer ook een andere oorzaak kunnen hebben namelijk de batterijlader dewelke niet geschikt is voor AGM-batterijen en de batterij nooit volledig opgeladen krijgt.

Nu heb ik volgende vragen:

- Kan een AGM batterij tegen zo'n diepe ontlading of heeft ze hierdoor een serieuze 'tik' gekregen?

- Bij nazicht blijkt dat er een Schaudt EBL99 in onze camper is ingebouwd dewelke enkel geschikt is voor lood/zuur- of lood/gel-accu's en zowel de leef- als de woonbatterij oplaadt met een maximum spanning van 14,3 Volt terwijl volgens VARTA de AGM batterij normaal gezien een laadspanning van 14,7 Volt moet krijgen. Het lijkt er dus op dat de fabrikant ofwel een "ondermaatse" lader ofwel een "overmaatse" batterij heeft ingebouwd?

Stel nu dat ik een lader laat monteren die AGM batterijen aankan, hoe zit het dan met de alternatorspanning die "maar" 13,8 Volt bedraagt en dus eigenlijk ook niet voldoende is om een AGM batterij te laden?

Alvast bedankt om mee te denken!

Michel


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 23 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fiatboy12, mopar, veron


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling