Beste,
Dat steden een lage emissiezone invoeren is hun volste recht.
Tegenwoordig kan je op een dag verschillende landen doorkruisen met een voertuig.
Het is dan ook totaal overzichtelijk geworden waar je wel en niet meer mag komen met je iets ouder voertuig. In Brussel mag je met je ouder kampeervoertuig wel nog komen, in Gent en Antwerpen niet.
https://www.lez.brussels/mytax/nl/exemp ... I29iZUBhqwKampeerwagens
Het gaat hier om voertuigen van categorie M voor speciale doeleinden die ontworpen zijn als verblijfsaccommodatie en waarvan het woongedeelte ten minste uit de volgende uitrustingen bestaat: zitplaatsen en een tafel, bedden die al dan niet met behulp van de zitplaatsen kunnen worden gecreëerd, kookgelegenheid en bergruimte. Deze uitrustingen (behalve de tafel) moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd. De tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat ze gemakkelijk kan worden ingeklapt.
Voertuig ingeschreven in België: de afwijking wordt automatisch toegekend
Sinds 1 januari 2020 zijn deze voertuigen niet meer onderworpen aan de naleving van de toegangscriteria van de lage-emissiezone. Ze mogen dus op het grondgebied van het Brussels Gewest rijden. Er moeten geen stappen worden ondernomen indien het voertuig in België is ingeschreven. Als buitenlander moet je dan weer eerst registreren.
Hoe kan je nu nog in godsnaam weten wat wel en niet mag in de Europese steden, want een verbodsbord heeft niet overal dezelfde betekenis en is ook nogal eens afhankelijk van de emissienorm van het voertuig, en op zich zijn die normen per stad verschillend.
IS HET NIET HOOG TIJD DAT DE EUROPESE UNIE DAAR PAAL EN PERK AAN STELT.
Het is aan hen om daar een uniforme regel voor op te stellen en iedere stad die het LEZ wilt invoeren hoeft zich dan daar naar te schikken.
Zodoende zal het voor iedere Europese bewoner duidelijk zijn wat wel en niet mag. Nu is het een grote warboel.
Wat denken jullie daar over?
Joske