CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 jul 2025 09:25

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Renovatie + gewichtsbesparing
BerichtGeplaatst: 19 dec 2016 17:31 
Starter
Starter

Hallo,
We hebben een projectje op het oog, het gaat om een camper van de jaren 70 die volledig gerenoveerd moet worden nu heb ik volgende vragen (incl nr voor het makkelijk antwoorden):

1. achterwand + vloer moet vervangen worden, de wand bestaat nu uit een deel alu plaat, een deel houtplaat, dit op een houten frame en binnenafwerking is een kartonachtige houtplaat. Ook zit er in de wand een deur die nu onbruikbaar is, maar terug in gebruik dient genomen te worden. De achterwand had ik graag vervangen door een (eventueel zelfgemaakt) wandpaneel. (hout is rot) Vloer heeft aan de achterwand ook een zwakke plek en is denk ik ook niet geisoleerd. Nu de vragen hieromtrent: wat is lichter in constructie: polyester (1.7) of alu platen, hoe word een sandwichpaneel opgesteld, volgorde van materialen en welke materialen heb ik nodig.

2. nuttig laadvermogen is dacht ik momenteel 260kg, nu is de vraag: is dit al berekend op het aantal toegestane passagiers of moet je deze aftrekken van het laadvermogen?

3. motorhome word binnenin volledig opnieuw ingericht welke materialen kan ik hiervoor gebruiken (opgelet gewicht moet beperkt blijven, doch stevig genoeg voor de komende 30jaar door te komen).

4. basisbenodigdheden die ingebouwd moeten worden (aanvullen waar nodig): chemisch toilet, keukentje, treinzit (ombouwbaar naar bed), opbergkastjes, watertank, verwarming (gas of diesel?)...

5. waar kan ik de voor motorhomebouw onderdelen (2dehands) vinden. denk ik dan aan schakelaars, contactdoos, verlichting, deurtjes, tank voor proper en vuil water waterpomp.

6. waar moet ik op letten, aan denken bij een (renovatie)zelfbouw.

7. waar kan ik zoveel mogelijk informatie vinden om dit uit te voeren, inrichting te plannen etc.

8. Mensen met ervaring motorhome op O-plaat, word het mtm dan gewoon opgetrokken naar 3.5T of blijft dit lager als dit als motorhome lager was.

De vragen zijn wat chaotisch en veel waarvoor mijn excuses, maar eigenlijk heb ik nog heel wat meer vragen waar ik op dit moment niet kan opkomen, mede omdat de wagen nog niet bij ons is en nog niet gekeurd is.
Foto's van de camper volgen als ik deze thuis heb staan.

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]